Impact blokkering 'Ever Given' op transport- en andere polissen

“Als we het boek “Ninety procent of everything” van Rose George mogen geloven, is 90% van alles rondom ons per schip naar ons toe gekomen. Dan wordt meteen duidelijk dat wanneer er zich een ernstig incident voordoet op een belangrijk maritiem knooppunt, zoals de volledige blokkering van het Suezkanaal, dit onmiddellijk een merkbaar effect kan hebben op ons dagelijks leven.”  - HDI Global

Ongeveer 10% van de wereldhandel wordt via het Suezkanaal verscheept, à rato van een 50-tal schepen per dag. De situatie met de geblokkeerde ’EVER GIVEN’ in het Suezkanaal werd door de hele wereld met argusogen gevolgd. Deze stranding hield vele honderden zee-reuzen, voorzien van noodzakelijke consumenten-, productie- en investeringsgoederen, op. Hierbij probeerde men zo goed als mogelijk de gevolgen in te schatten voor de supply chains en mogelijke hick-ups in de globale economie. Deze timing kon niet slechter zijn, nu de wereldhandel nog afrekent met de gevolgen van Covid-19.

Welke aspecten zijn hierbij van belang inzake transport- (en overige) verzekeringen?

De economische gevolgen buiten beschouwing gelaten heeft dit incident ook belangrijke juridische en verzekeringstechnische gevolgen zowel op uw goederen zelf (als ladingeigenaar), maar ook m.b.t .de recent ingeroepen Averij Grosse. Deze Averij Grosse is juridisch nog niet bevestigd. 

Wat houdt van deze “Averij Grosse” concreet in voor ladingbelanghebbenden?

Ondanks dat het even op zich liet wachten, werd op 1 april 2021 dan toch Averij Grosse (beter bekend onder de Engelse term “General Average”) ingeroepen door de eigenaar van het MS ‘Ever Given’ voor de schadeafhandeling van deze stranding in het Suezkanaal.

Averij Grosse”, “General Average”, of kortweg “GA” genoemd, is één van de oudste maritieme rechtsfiguren, waarbij de lading mee moet betalen voor de reddingskosten om het gestrande schip vlot te krijgen of te bergen. Dit staat dus los van de schade aan de lading zelf. Averij Grosse is gebaseerd op het idee van solidariteit tussen de scheepseigenaar en de eigenaars van de vervoerde lading. Oorspronkelijk werd die methode ontwikkeld voor noodsituaties waarbij bijvoorbeeld lading overboord gegooid werd om het schip (en de resterende lading aan boord) te redden van de ondergang. In geval van “Averij Grosse” zullen buitengewone uitgaven die vrijwillig gemaakt worden om het schip en haar lading te redden, alsook de eventuele schade aan het schip veroorzaakt tijdens de reddingsoperatie, verdeeld worden tussen schip en vervoerde lading, proportioneel met de geredde waarde van het schip en haar lading. Om de zaken niet onnodig te blokkeren zal de scheepseigenaar een garantie eisen van de ladingbelanghebbenden van zodra zij hun containers in ontvangst willen nemen. Deze garantie zal door de goederenverzekeringspolis gegeven worden onder de vorm van een “GA guarantee”, die zekerheid biedt aan de rederij dat - wanneer de uiteindelijke verdeelsleutel van de kosten vaststaat - zij ook daadwerkelijk de bijdrage van de goederenverzekeraars zullen ontvangen. Aangezien het GA proces een zeer complexe materie is, is het de taak van een GA adjuster om alle relevante vorderingen te verzamelen. Een GA adjuster zal al de toewijsbare kosten verdelen tussen de geredde waarde van het schip en in dit geval de minstens 20.000 ladingbelanghebbenden. Dit aantal kan bovendien snel oplopen aangezien er tot 20 (of meer) ladingbelanghebbenden in één container kunnen zitten: de zogenaamde groepage containers of LCL containers. 

Bovenvermeld risico op solidariteit bij een Averij Grosse is altijd inbegrepen in de Wyckaert-Comarit “Alle Risico’s Transport verzekeringspolis” (onze eigen uitgebreide versie van de “goederenverzekeringspolis”). In dit specifieke geval van Averij Grosse zal de verzekeraar zorgen voor de terugbetaling van deze bijdragen en volstaat het dus de documenten die de aflevering mogelijk moeten maken, zo snel mogelijk over te maken aan uw verzekeraar, die deze zal ondertekenen en garant zal staan voor de uiteindelijke betaling. 

Wat betekent het wanneer uw goederen op een gestrand schip vast komen te zitten?

Naast de Averij Grosse, is er ook het risico over de lading zelf.

Wanneer uw goederen niet bederfbaar zijn, is er in de eerste plaats geen gevaar omdat op het eerste zicht het schip en de lading geen schade hebben opgelopen, ondanks het feit dat het schip vastlag. De verzending op zich zal wel vertraging oplopen, maar dit is in se niet verzekerd onder een goederenverzekeringspolis.

Bij bederfbare goederen echter, met een beperkte houdbaarheidsdatum, kan de verlenging van de reistijd door de opgelopen vertraging, fysieke schade aan de goederen veroorzaken. Wyckaert-Comarit beantwoordt via haar “Alle Risico’s Transport polis’’ -met een eigen zeer uitgebreide dekking- aan bovenvermeld risico. Zo wordt dekking voorzien in geval van vertraging, indien deze vertraging veroorzaakt wordt door een gedekt schadegeval. In casu zal naast de stranding, zich ook gedekte schade voordoen wanneer “Averij Grosse” verklaard wordt na de stranding. 

Wat is de impact voor goederen/lading bij overige gehinderde schepen?

Ook voor de goederen die vastzaten op schepen die gehinderd werden door een dergelijke blokkade zoals deze van het Suezkanaal, is de situatie complex, ook al zijn deze schepen en hun lading niet betrokken in de Averij Grosse.

Als we kijken naar de ladingen op de wachtende schepen die flinke vertragingen bij aflevering oplopen, is dekking voor de gevolgschade door deze vertraging uitgesloten. Analoog inzake schade aan bederfbare goederen, welke op het eerste zicht ook niet gedekt worden, aangezien er geen gedekte schade aan de basis ligt. Bovendien moeten zij naar alle waarschijnlijkheid rekening houden met een extra kost ingeval de rederijen de beslissing namen om de reis verder te zetten via een alternatieve route. In de Wyckaert-Comarit “Alle Risico’s Transport polis” zijn de schade aan bederfbare goederen alsook de extra kosten door omboeking, verzekerd, met uitsluiting van de gevolgschade (bvb. vertraging in de productie)

Het wordt nog complexer als we dit bekijken door de bril van de P&I Clubs (“Protection & Indemnity”), die in dit recent incident de aansprakelijkheid van het MS ‘Ever Given’ verzekeren. De geblokkeerde schepen en lading eigenaars zullen zich hierbij rechtstreeks kunnen richten tot het MS ‘Ever Given’ en haar P&I verzekeraars voor alle gevolgschade.  Gezien de operationele kosten van een groot schip  al snel 100.000 USD tot 250.000 USD per dag bedragen, zal de claim m.b.t. gevolgschade snel over enkele honderden miljoenen USD gaan. Mogelijk hebben de getroffen schepen en lading eigenaars zelf een bedrijfsonderbrekingsverzekering, al zullen hun verzekeraars zich allicht verder tot het getroffen schip richten.

Juridische impact

Ladingbelanghebbenden moeten  rekening houden met een bijkomende vertraging ingevolge de mogelijke inbeslagname van een gestrand schip. Een borg vanwege de verzekeraar (dekking vervat in de Wyckaert-Comarit “Alle Risico’s Transportpolis”) is meestal de enige manier om een inbeslagname te vermijden of terug los te krijgen. Of er sprake is van Averij Grosse en/of er betaald moet worden, wordt uiteindelijk bepaald door een rechter. Dergelijke rechtszaken zullen met voorzichtige zekerheid enkele jaren in beslag nemen vanwege het hoge aantal ladingbelanghebbenden en de betrokken bedragen.

Zo kunnen we duidelijk concluderen dat zo’n incident, grote economische, financiële en verzekeringstechnische gevolgen kan hebben, en een zeer lange doorlooptijd kent tot effectieve oplossingen en compensaties. Correcte informatie over uw goederenverzekeringspolis is hierbij van cruciaal belang.

Contact & vragen

Voor praktische informatie hieromtrent, alsook inzake verdere bespreking van uw verzekeringsbehoeften, kunt u steeds contact met ons kantoor opnemen via uw gebruikelijke vertrouwenspersoon of via insurance@mawyc.be.

We blijven bereikbaar, zowel telefonisch als via onze gebruikelijke e-mailkanalen.

Wyckaert- Comarit  Insurance Team
Member of the Mawyc Group

Mawyc Insurance, Afrikalaan 287
9000 GHENT, BELGIUM
+32 9 223 35 42

For more information

Insurance@mawyc.be
www.mawyc.com

Disclaimer & Copyright

Copyright © 2021.  All rights reserved
Copyright image newsletter: Mawyc Group
Copyright image Suezkanaal: Cnes 2021, Distribution Airbus DS

The material contained in this publication is designed to provide general information only.  
Whilst every effort has been made to ensure that the information provided is accurate, this information is provided without any representation or warranty of any kind about its accuracy.

Mawyc Insurance cannot be held responsible for any mistakes.

March 2021